mammatillpojkar

Jag heter Catrin och är 33 år. Jag är mamma till två underbara små killar;) jag är gift med min Martin och vi bor i lilla Habo som ligger stax utanför Jönköping. Jag läser till fritidspedagog på lärarprogrammetet och trivs som fisken;)

Att våga släppa taget liiite

Publicerad 2011-04-19 11:33:10 i Allmänt,

Vår Ludvig fyller sex år i juni och har ett lekbehov som inte är av denna  värld. Han kan ha varit på förskolan hela långa dagen och när vi hämtar så sent som halv fem vissa dagar är han ändå inte färdiglekt..(hans ord).
Vi bor så att vi har lekpark , en lite skogsdunge och ett grönområde alldeles bakom hustet. Inga bilvägar alltså..
Vi har nu beslutat att han ska få vara ute själv och leka, under ansvar så att säga..
Det ansvaret bygger på att han inte får lämna de angivna platserna och absolut adrig gå in till någon utan att komma hem och säga till.
Vår store kille har skött det lysande, och vi ser att han växer med uppgiften.
Men jag som ofta har lite av ett katastroftänk, får verkligen jobba med mig själv för att inte oroa ihjäl mig...
Han har ju som sagt skött det jättebra, men när vindarna blåser så kan han ju ibland ha svårt att höra när vi ropar.. för ett par dagar sen så skulle jag o Viggo cykla till mamma och ville höra om han ville följa med...Jag ropade flera gånger och han kom inte...Martin kom oxå ut...det tog kanske två minuter så kom han fram bakom grannens garage där han lekte med en kompis..." men mamma jag är ju ju här och jag har inte varit inne hos honom..." Älskade duktiga lille kille.
Så det gick ju bra, men jag han o bli lite rädd...
Samtidigt vet jag ju att det är livets gång och man måste våga släppa taget om honom, i alla fall lite. Men vi får ta det i vår takt. Det kommer ju att komma dagar då vi faktiskt inte kommer att veta var han är just för tillfället..Att skicka ut honom me duppmaningen att vara hemma en viss tid ligger nog en bit fram i tiden, hoppas jag. Och när den dagen kommer så ska det nog gå bra det med...
Det är ju det som är lite av föräldraskapet, att oroa sig för det finaste man har det får man lixom lite på köpet..

Kommentarer

Postat av: mammaV

Publicerad 2011-04-19 16:02:48

Ja, oron får man nog på köpet. Men jag förstår att det är jobbigt, jag har lite ångest när Lovis är på trädgården och leker typ när jag lagar mat och så. Då står ändå flera dörrar öppna och jag hör henne nästan hela tiden... Men som du säger, det är väl en del av föräldraskapet och man får ta det i sin egna takt!



Vad duktig han är som håller sin del av avtalet så bra!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

mammatillpojkar

Jag heter Catrin och är 33 år. Jag är mamma till två underbara små killar;) jag är gift med min Martin och vi bor i lilla Habo som ligger stax utanför Jönköping. Jag läser till fritidspedagog på lärarprogrammetet och trivs som fisken;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela